Search This Blog

681. Bhavaabhavavivarjita

భావ అంటే ఉండటం. అభావ అంటే లేకపోవడం. అమ్మ ఈ రెండింటికీ అతీతమైనది.

భావములు 5 రకములు - ద్రవ్య, గుణ, కర్మ, సామాన్య, విశేష, సమవాయువులు.

అభావములు 4 రకములు - ప్రాగాభావ, ప్రధ్వంశాభావ, అంత్యతాభావ, అన్యోన్యాభావ

ప్రాగాభావ - ఏదైనా ఉద్భవించకముందు అది ఉండదు. అంటే దారం నుండి బట్ట నేస్తం. అంటే దారం ఉన్నపుడు బట్ట ఉండదు.

ప్రధ్వంశాభావ - బట్ట తయారుచేసిన తరువాత దారం ఉండదు.

అంత్యతాభావ - పరబ్రహ్మము ఒక్కటే ఉన్నది

అన్యోన్యాభావ - ఇది కాదు అనే తర్కం. బ్రహ్మమును ఇది కాదు అని ప్రతీ వస్తువుని చూపించి చెప్తాము.

She is free from existence as well as non-existence. Bhāva and abhāva are the terms of Vedanta. Bhāva means existence and abhāva means non-existence. Experimentation and observation, rather than theory of existence is bhāva. Māyā or illusion is the material cause for abhāva or non-existence. Abhāva is of four types. 1. Prāgabhāva: Non-existence of a thing prior to its production. Cloth is made out of yarn. When yarn existed, cloth did not exist. Yarn was transformed into cloth. 2. Dhvaṁsābhāva: Non-existence after destruction. Yarn in its original form did not exist after cloth was produced. 3. Atyantābhāva: Absolute non-existence. According to advaita philosophy, only the Brahman is the absolute non-existence. 4. Anyonyābhāva: Mutual non-existence. For example a pot is not cloth, nor is a piece of cloth a pot. This is known as ‘this is not that’. Upaniṣad-s elucidate Brahman by saying ‘not this, not this’ (neti, neti). An ignorant man considers soul as different from the Brahman. But according to advaita, soul and the Brahman are the same. They are considered as different because of ignorance or avidyā.

No comments:

Post a Comment

Popular