Search This Blog

681. Bhavaabhavavivarjita

భావ అంటే ఉండటం. అభావ అంటే లేకపోవడం. అమ్మ ఈ రెండింటికీ అతీతమైనది.

భావములు 6 రకములు - ద్రవ్య, గుణ, కర్మ, సామాన్య, విశేష, సమవాయులు.

1. ద్రవ్య - భూమి, జలము, ఆకాశము మొదలగు ధాతువులుగా ఉండుట

2. గుణ - రంగు, రుచి, రూపము మొదలగు గుణములుగా ఉండుట

3. కర్మ - కదులుట, విస్తరించుట, సంకోచించుట మొదలగు కర్మల రూపములో ఉండుట

4. సామాన్య - మనుషులందరిలోనూ ఉండే సామాన్య గుణం మానవత్వం. వాయువులన్నిటిలోనూ సామాన్యంగా ఉండే గుణం చంచలత్వం. ఈ విధముగా సామాన్య రూపములో ఉండుట.

5. విశేష - ఏదైనా ఒక విశేష గుణముగా ఉండుట. అంటే స్పటికమునకు ఏ రంగు చూపెడితే ఆ రంగులో కనబడుతుంది. ఇంద్రధనుస్సు ఏడు రంగులు కలిగి ఉంటుంది. ఇవి వాటి విశేషములు. ఇటువంటి విశేషములుగా ఉండుట.

6. సమవాయా - శరీరానికి దాని నామానికి ఉండే సంబంధము సమవాయా సంబంధము. నామము లేకుంటే శరీరం స్పష్టముగా వ్యక్తమవ్వదు. శరీరమే లేకుంటే నామమునకు అర్థం ఉండదు. అలాగే పదానికి దాని భావానికి ఉన్న సంబంధం కూడా. భావము లేకుంటే పదము వ్యక్తం అవ్వదు. ఆలా అని అసలు పదమే లేకుంటే భావమును ఊహించలేము. ఈ విధమైన సమవాయా సంబంధముగా ఉండుట.

అభావములు 4 రకములు - ప్రాగాభావ, ప్రధ్వంశాభావ, అంత్యతాభావ, అన్యోన్యాభావ

ప్రాగభావ - ఏదైనా ఉద్భవించకముందు అది ఉండదు. అంటే దారం నుండి బట్ట నేస్తం. అంటే దారం ఉన్నపుడు బట్ట ఉండదు.

ప్రధ్వంశాభావ - బట్ట తయారుచేసిన తరువాత దారం ఉండదు.

అంత్యతాభావ - పరబ్రహ్మము ఒక్కటే ఉన్నది

అన్యోన్యాభావ - ఇది కాదు అనే తర్కం. బ్రహ్మమును ఇది కాదు అని ప్రతీ వస్తువుని చూపించి చెప్తాము.

Divine Mother is free from existence as well as non-existence. Bhāva and abhāva are the terms of Vedanta. Bhāva means existence and abhāva means non-existence.

Bhava is of five types:

1. Dravya: To exist as fundamental entities like earth, water, fire, air, ether, time, space, soul, and mind.

2. Guna: To exist as Attributes such as color, taste, number, size, etc.

3. Karma: To exist as Motion or activity, like upward movement, contraction, expansion.

4. Samanya - To exist as a general quality. Like humanity in all humans. 

5. Vishesha - To exist as a special quality of something or someone.

6. Samavaaya - To exist as an inseparable relation between any two entities is called Samavaaya. It is inseparable. You cannot imagine a word without its meaning. Existence of a meaning without a word is not possible. 

Abhāva is of four types:

1. Prāgabhāva: Non-existence of a thing prior to its production. Cloth is made out of yarn. When yarn existed, cloth did not exist. Yarn was transformed into cloth.

2. Pradhvaṁsābhāva: Non-existence after destruction. Yarn in its original form did not exist after cloth was produced.

3. Atyantābhāva: Absolute non-existence. According to advaita philosophy, only the Brahman exists.

4. Anyonyābhāva: Mutual non-existence. For example a pot is not cloth, nor is a piece of cloth a pot. This is known as ‘this is not that’. Upaniṣad-s elucidate Brahman by saying ‘not this, not this’ (neti, neti). An ignorant man considers soul as different from the Brahman. But according to advaita, soul and the Brahman are the same. They are considered as different because of ignorance or avidyā.

Popular