Based on their karma, beings wish for one of the above and Divine Mother fulfills them. Hence she is called Kaamya.
The one who yearns for Moksha is the best of the best. This is called nirapeksha kaama. The one who yearns for dharma is the best. The one who yearns for Artha is medium and the one who yearns for kaama is the lowest. These three are Saapeksha kaama
జీవులు వారి కర్మఫలాన్ననుసరించే ఈ కోరికలు కోరతాయి. అమ్మ ఈ కోరికలు అన్నీ తీరుస్తుంది. అందుకే కామ్యా అనబడుతుంది.
పైన చెప్పిన కోరికలలో మొదటి మూడు సాపేక్ష కామములు కాగా నాల్గవది నిరపేక్ష కామము.
322. Kamakala rupa - Here, Śiva becomes the most desired of all, as He is the Supreme Reality or Paramārtha. Śiva being the Supreme Ruler, He is addressed as Kāmeśvara. By addressing Him thus, He not only becomes the object of desire (Kāma), but also becomes the Supreme Ruler (Īśvara). This is how He becomes Kāma + Īśvara = Kāmeśvara. Kalā refers to vimarśa form of Śiva, Mahātripurasundarī. Śiva alone is Self-illuminating and Śaktī illuminates the universe with the brilliance of Śiva. Their conjoined form is Kāmakalā.
322. కలారూపా - అందరినీ ఆకర్షించేవాడు ఆ పరమాత్మ. మహా కామేశ్వరుడు. కామేశ్వరుని కలా విభూతి శక్తి కనుక కామకల అనబడుతుంది. ఆవిడ ఇచ్ఛాశక్తి స్వరూపిణి అందుచేత కామకలా రూపా అనబడుతోంది.