అజా: పుట్టుకయే లేనిది. అష్టమూర్తుల రూపం ధరించి ఉన్నప్పటికీ, జీవులకు ఉండేటటువంటి షడ్భావవికారాలు లేనిది. షడ్భావవికారాలు అంటే :
- పుట్టటము
- పెరగటము
- ఉండటము
- పరిణామం చెందటము నశించటము
- క్షయం కావటము
ఇవి ఏవీ కూడా లేనటువంటిది. భావవికారాలు లేనటువంటిది. నిత్యము సత్యము అయిన పరబ్రహ్మస్వరూపము.
జైత్రీ:
అజ్ఞానము వలన ఈ శరీరమే మనం అని భావిస్తుంటాము. జనన మరణాలు మనకి సంబందించినవి అని భ్రమలో బ్రతుకుతుంటాము. స్వస్వరూప జ్ఞానం కలిగిన జ్ఞాని ఈ శరీరం తుచ్ఛమని, తన నిజ స్వరూపం ఆత్మయని తెలుసుకుంటాడు. అప్పుడు ఈ జనన మరణాలను జయిస్తాడు.
Due to ignorance, we think we are being born, grown and dead. Atma is neither born nor dead. We think like that because we associate ourselves with the body and not the Atma. Human body undergoes the below transformations:
- Born
- Dead
- Exist
- Expand
- Contract
The real knowledge helps us to change this association. A Gnani (knowledgeable man) triumphs over this ignorance. He would associate himself with the Atma. With that he would overcome the shackles of birth and death.
Ajajaithree - Means the one who does not have any need to be born. One who has triumphed over birth and death.